Jak rozliczyć darmowy terminal płatniczy? (Polska Bezgotówkowa) | TAXO - Twoje nowoczesne biuro rachunkowe

Jak rozliczyć darmowy terminal płatniczy? (Polska Bezgotówkowa)

Jak rozliczyć darmowy terminal płatniczy? (akcja Polska Bezgotówkowa)

Od pewnego czasu mali i średni przedsiębiorcy mogą skorzystać z bardzo atrakcyjnej oferty. W ramach programu Polska Bezgotówkowa możliwe jest darmowe zainstalowanie i absolutnie bezkosztowe korzystanie z terminala płatniczego przez całe 12 miesięcy. Jakie są zalety tej akcji i jak poprawnie rozliczyć darmowy terminal?

Czym jest akcja Polska Bezgotówkowa?

Polska Bezgotówkowa to inicjatywa kilku dużych podmiotów rynku usług płatniczych – Związku Banków Polskich, Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii, agentów rozliczeniowych oraz organizacji płatniczych Visa i Mastercard. Celem programu jest poszerzenie kręgu przedsiębiorców, posiadających terminale płatnicze. W ramach akcji mogą oni skorzystać z darmowej instalacji terminala oraz zerowych kosztów jego użytkowania przez pierwsze 12 miesięcy od jego zainstalowania lub osiągnięcia obrotu na poziomie 100.000 zł. W zamian za wskazane profity przedsiębiorcy muszą jedynie zobowiązać się do niestosowania tak zwanych opłat surcharge, czyli dodatkowych opłat dla klientów, płacących kartą.

Darmowy terminal – kwestie techniczne

Przedsiębiorcy, którzy postanowią skorzystać z akcji Polska Bezgotówkowa, otrzymają terminal wraz z fakturą na jego zakup i opłaty za użytkowanie. Rachunek ten nie musi jednak zostać opłacony, ponieważ należność została już uregulowana przez Fundację Polska Bezgotówkowa. Jak zatem należałoby rozliczyć ten „wydatek”, który formalnie rzecz biorąc poniósł sam przedsiębiorca? Odpowiedź brzmi – tradycyjnie. Zakup terminala i opłaty za jego użytkowanie stanowią koszt podatkowy. Po pierwsze dlatego, że wydatek ten służy prowadzonej działalności. Po drugie dlatego, że został należycie udokumentowany – w postaci faktury VAT. Po trzecie natomiast dlatego, że nie podlega wyłączeniu na podstawie art. 23 ustawy o PIT. Dodatkowo przedsiębiorca może skorzystać z odliczenia VATu. To, czy możliwe jest odliczenie całego VATu czy tylko jego części uzależnione jest natomiast od rodzaju obrotu, występującego w przedsiębiorstwie.

Jak zaksięgować terminal płatniczy?

W kontekście darmowego terminala płatniczego, warto jeszcze zastanowić się nad tym, jaki charakter ma uzyskany przychód. Skoro bowiem przedsiębiorca nie ponosi ekonomicznego kosztu, to w jakiś sposób się wzbogaca. Jego korzyść to przychód z nieodpłatnych świadczeń w podatku dochodowym. Kwota tego przychodu obejmuje natomiast wartość zapłaconej przez Fundację Polska Bezgotówkowa faktury. O momencie powstania tego przychodu decyduje z kolei chwila otrzymania nieodpłatnego świadczenia, a zatem dzień uzyskania przysporzenia majątkowego.

Księgowanie terminala płatniczego – przykłady

Przechodząc do przykładów – jak zaksięgować fakturę z darmowego terminala w przypadku prowadzenia księgi przychodów i rozchodów? Interesują nas trzy kwestie. Po pierwsze konieczne jest wpisanie kosztu ogólnego w kolumnie 13. Ważna jest data wystawienia faktury, bierzemy pod uwagę kwotę netto u vatowca i kwotę brutto u nievatowca. Po drugie istotne jest odliczenie wydatku w ewidencji zakupów VAT. Odliczamy cały lub częściowy VAT w okresie otrzymania faktury lub dwóch kolejnych okresach rozliczeniowych. Po trzecie konieczne jest uwzględnienie przychodu z nieodpłatnych świadczeń. Wpisujemy zatem kwotę brutto w dacie wystawienia faktury w kolumnie 8. Z kolei w przypadku rozliczania się na zasadzie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i prowadzenia ewidencji przychodów, interesuje nas wyłącznie odliczenie VAT, a także uwzględnienie przychodu z nieodpłatnych świadczeń. Drugi z tych elementów wpisujemy do kolumny przeznaczonej dla przychodów, opodatkowanych stawką 3 procent.

Polska Bezgotówkowa – czy uczestnictwo w programie się opłaca?

Program Polska Bezgotówkowa to duża szansa dla polskich przedsiębiorców. Małe oraz średnie podmioty zdecydowanie powinny sięgnąć po tę, niezwykle atrakcyjną, ofertę. Z jednej strony posiadanie terminala z pewnością przyciągnie nowych klientów i pozwoli na zatrzymanie tych migrujących, poza tym ograniczy ilość gotówki, która przechowywana jest w danej placówce, no i niewątpliwie może wpłynąć pozytywnie na zwiększenie obrotów przedsiębiorstwa. Płatność gotówką odchodzi bowiem do lamusa i coraz więcej klientów wybiera danego sprzedawcę pod kątem łatwości zakupu produktu lub usługi, a w tym możliwości płatności kartą.

 

W przypadku pytań czy wątpliwości – chętnie pomożemy! Zachęcamy do kontaktu z naszym Biurem Rachunkowym za pomocą formularza kontaktowego.

Używamy cookies na naszej stronie.

Używamy cookies w celach funkcjonalnych, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z witryny oraz w celu tworzenia anonimowych statystyk serwisu. Jeżeli nie blokujesz plików cookies, to zgadzasz się na ich używanie oraz zapisanie w pamięci urządzenia.